VIN kód, v podstatě rodné číslo auta, je první zásadní informací při nákupu nového vozu. VIN kód prozradí hodně o vzniku auta, ale ne vždy jeho historii. VIN kód nám prozradí, kde a kdy přesně bylo auto vyrobeno, a v jaké specifikaci vyjelo z továrny. To může být zásadní při různých přestavbách, nebo třeba zamaskovaného dovozu z USA či arabských zemí. Je plno „evropských“ aut, které se prodávají v zámoří a pak z nějakého důvodu skončí zpátky na kontinentu. Jenže pozor, auta vyrobená přímo pro USA jsou, s nadsázkou řečeno, ošizenější. USA jsou obrovskou zemí se spoustou širokých dálnic. Jezdí se po nich krásně, a pomalu. Limity na drtivé většině z nich končí u 70mph, což není ani 120km/h. A ta auta jsou na to vyráběna. Nemají tak výkonné chlazení, nemají tak výkonné brzdy, nesedí na cestách jak jsme zvyklí.
Evropská auta jsou od výroby montována pro mnohem náročnější provoz. Částečně za to vděčíme Německu a tamní neomezené rychlosti na autobahnu. Proto každé evropské auto bez problémů zvládne přejet půl Evropy vysokou rychlostí bez zásadních potíží. Proto každý, kdo hledá modely mimo běžný standard, ať už různá Subaru, benzínové BMW, Lexus či Infiniti, by měl zpozornět při americkém původu. A netřeba zapomenout, že pro Kanadu platí to samé, ale tachometr mají v kilometrech.
Dále nám VIN prozradí výbavu. Existuje spoustu diskuzních fór, kde nadšenci daného modelu vyjedou na požádání sáhodlouhý seznam výbavy z VIN, mistři jsou na BMW fóru. A nebo stačí zajít do nejbližšího autorizovaného servisu a hezky poprosit. Je paradox, že čím „úspěšnější“ automobilka, tím větší dělá tajemství s výbavou a historií vozu.
Pokud půjdete do VW, nebo Škody, prověřit VIN svého budoucího vozu a ještě nejste majitel, dělají z toho pomalu státní tajemství. Nevyjedou žádný výpis, řeknou obecné informace a na všechno ohledně servisu, třeba výměny oleje v automatu, se musíte zeptat. A není to tak dávno, co si za tohle říkali 500,-.
Pokud ale půjdete například do Hondy, nebo Mazdy, dozvíte se vše a hned. Obecně ale platí, že pokud jdete prověřovat vůz, je dobré jim naznačit, že budete jejich budoucí zákazník. Prostě si jdete prověřit auto, které chcete koupit a pak byste chtěli do toho autorizovaného servisu jezdit. ( Já vím, že většinou nechtěli. Ale třeba mají tak rozumný program pro ojetá auta, že se to prostě vyplatí).
Prověření v autorizovaném servisu
Většina kupujících si auto prověří v autorizovaném servisu, a potom ještě využívají různých placených služeb. Je třeba říct, že hojně využívaná platforma kontrolatachometru.cz nevidí žádný záznam mimo území ČR. Stejně tak většinou nejznámější placené služby. Pokud auto neprošlo aukcí, tak prostě jeho historii nevidí. U aut, která byla nakoupena v aukci, se dávají data do systému, kam mají tyto aplikace přístup. Takže pokud využijete aplikaci pro ověření auta z Německa, a on tam bude překvapivě půl roku starý záznam se stavem kilometrů, nebo i s fotkami, je jasno, auto je kupované z aukce.
Dodržujte jednoduché pravidlo
Takže, pro nákup auta a ověření VIN mám jedno pravidlo. Ověřit v autorizovaném servisu? Vždy! Ověřit u různých placených služeb ? Ano, a čím je auto dražší, tím víc databází bych využil. Mám v této oblasti mnohokrát ověřenou velmi zajímavou zkušenost, která ve finále pomohla ušetřit i statisíce. Jednou třeba Cebia přinesla fotografie auta z aukce v Holandsku ( VW Sharan ), které bylo bourané na celý bok. Prodejce v DE auto opravil, díky fotkám a upozornění, že tento fakt napíšeme do recenzí, na autě slevil několik tisíc euro. Další případ byl nákup velmi drahé Audi A8, kdy zájemce nechal prověřit VIN u pěti databází, dohromady asi za 1.600,- Kč. Ano, je to hodně. Ovšem v tomto případě jedna databáze, totiž CarVertical, přinesl zásadní informaci, že Audi byla bouraná a oprava vyšla v přepočtu na 800 tisíc korun. Včetně podrobného výpisu poškození. Bylo poměrně zajímavé, že tuto věc nevěděl ani autorizovaný servis v CZ, ani ostatní čtyři databáze. Auto bylo odborně opravené, a kupující přišel s návrhem ceny, která byla nižší o statisíce ( od bouračky uběhly dva roky a auto fungovalo normálně ). Největší položkou tam byly samozřejmě přední kamery a čidla a laserové světlomety atd. Takže investice 1.600,- se vrátila víc než stonásobně, prodávající totiž přiznal havárii, ale ne výši škody.
I díky těmto zkušenostem radím, čím dražší auto kupujete, tím více si ho nechte prověřit. Ano, většinou to neukáže nic, nebo málo relevantních údajů u aut ze zahraničí. Ale taky Vám to může ušetřit opravdu obrovské peníze, a pokud kupujete auto třeba za 500tkč, tak investice 1-2 tisíce do prověření není zásadní položka.